Дневник једног “ермиганта” (други део)

Свети Гален

 

Чини се некако да човек заборави сву муку када се сретне са људима које воли, које није дуго видео. Ту магију има и добар сан и туш изјутра. Додуше, ја сам лоше спавао, али сам свеједно био спокојан, чинило ми се да сам одморан, па након доручка, једва дочеках да прошетам са сестром по Санкт Галену.

Време право пролећно тог јулског понедељка, а сами центар, тј. стари део града је на неколико минута пешака од стана. Стари део града је сав у каменим плочама или оној чувеној коцки, али, оно што одузима дах је била стара, типично германска, и још типичнија швајцарска градња, катедрала опатије Санкт Гален, грађена од 1755-1766 године, огроман парк препун људи који су седели уз зидове катедрале, у шорцевима, оделима, седели на травњаку, бацали фризби, јурили се са децом, неко читао, неко одмарао на паузи од посла. Некако се чинило да им је то као кућно двориште. На ободу парка су биле црквене зграде у облику ћириличног слова П, али касније сазнах да им је намена промењена, да је већина у државној употреби, да их држава користи као депое за разну бирократију и управу. Оно што делује још невероватније је да опатија нема монаха, мада се службе уредно одржавају.

stiftsbibliothek_eingang

У Санкт Галену је приметно да цркава има на сваких две стотине метара или и мање. Но, чини се да цркве за Швајцарце имају више културолошку, архитектурну и вредност јавног добра, али не толико и духовну.

Оно чему сам се увек подсмевао, како увек препознаш туристе од оних домаћих, сам управо ја радио; наиме, ишао сам потпуно запањен, изговарао исте ствари изнова и изнова, попут „Ово је феноменално“, „Ово је немогуће“, „О, Боже“, непрестано сликао и молио сестру да прођемо кроз све те ситне улице старог града више пута.

Оно што је такође приметно је да су људи пажљиви према свом окружењу, да ли због закона или урођене културе, али свакако више пазе на свој град, паркове и улице него што то наш човек чини и у свом дворишту. Такође, приметио сам да се често људи јављају једни другима. „Поштовање“, „Пријатно вече“, „Добро јутро“ су само неки од поздрава које ћете бар неколико пута чути од случаних пролазника, нешто као по нашим селима.

Када сам испричао другу за све ове ствари и начин живота у Швајцарској, колико сам одушевљен, да сам се на први поглед заљубио у овај град, само је кратко рекао:“Цивилизација. Мали Гага са Балкана“. И, то је апсолутно тачно!

Оно на шта бих се осврнуо је да су људи тако предусретљиви, само је потребно да мало попричаш са њима и видиш да нисмо тако различити. У другачијим схватањима јесмо порасли, али се чини да то временом дође на исто. У више цркава и објеката од културног значаја сам улазио и започињао причу са људима који ту раде, укључујући и чувену и најстарију библиотеку у целој Швајцарској која је катедрална библиотека саме опатије. Датира из тринаестог века, а сабира преко стошездесет хиљада томова, око двехиљаде и стотину списа који су писани у распону од осмог до петнаестог века, па чак и мумију египатског свештеника божанства Амон Ра. Када год бих поменуо да сам наставник веронауке у Србији, улазио бих без препрека, икаквог плаћања, добијао личне водиче и обилазак просторија затворених за јавност. У тим просторијама, као и у самој библиотеци нисам правио фотографије из поштовања према својим домаћинима и части коју су ми указивали, али, могу вам рећи да је невероватан осећај држати и листати огроман Стари и Нови Завет из 1730.године.

22_BS_StGallen_Bibliothek_1802

И, за крај, оно што је требало на самом почетку да напишем, свака култура се упознаје и преко кафе или чаја (зависно шта им је својственије). Тако је и један од циљева првог дана била кафа са сестром у типично домаћем локалу. Касније сам пробао доста задовољавајућих кафа, али у интернационалним локалима, па је кафа која је на тренутке била и лошија него она у јагодинским кафићима оставила укус једне претенциозне услуге за велике паре, што би народ рекао. Просто, мени је и даље невероватно да лош еспресо платиш преко пет стотина динара, али, то је тек једна лоша у мору добрих ствари које су уследиле.

Leave a Reply

